Advies & hulp bij klacht en complicatie cosmetische ingreep

Heb je een complicatie na een cosmetische ingreep of een klacht over de arts? Wil je advies, hulp of gewoon even je verhaal kwijt? Maak dan een afspraak voor een vertrouwelijk adviesgeprek. Je staat er niet alleen voor.

Acute gezondheidsklachten? Neem direct contact op met je (huis)arts of bel 112.

Met wat voor zaken kan ik bij wiemooiwilzijn terecht voor advies en hulp?

Of je nu hulp wilt bij het omgaan met teleurstelling na een cosmetische ingreep, een klacht wilt indienen tegen een cosmetisch arts of wilt weten of een ingreep veilig is, je kunt met alles wat jou bezighoud omtrent cosmetische ingrepen bij ons terecht.

Om je een idee te geven van het soort zaken waarmee mensen bij ons aankloppen, geven we hier een paar voorbeelden:

  • Ontevredenheid over het resultaat van een cosmetische ingreep
    Bijvoorbeeld een fillerbehandeling met asymmetrie of teveel volume of onregelmatigheden na liposuctie.

  • Complicaties na een ingreep
    Zoals bijvoorbeeld langdurige bijwerkingen, blijvende pijn, afwijkende littekens en het verschuiven van de borstprothese na een borstvergroting.

  • Plastische chirurgie in het buitenland verkeerd gegaan

    Je hebt plastische chirurgie gehad in het buitenland en zoekt zorg in Nederland voor een hersteloperatie of bij een complicatie.

  • Emotionele klachten na een cosmetische ingreep

    Bijvoorbeeld teleurstelling, spijt, of onzekerheid over het nieuwe uiterlijk, waarbij je steun en begeleiding zoekt om hiermee om te gaan.

  • Problemen met de arts of kliniek na de ingreep
    Zoals bij slechte communicatie, onheuse bejegening of (seksueel) grensoverschrijdend gedrag.

  • Begeleiding bij klachtenprocedure, geschil of tuchtzaak

    Hulp en advies bij (het indienen van) een klacht en bemiddeling, een juridische procedure, een zaak bij de geschillencommissie of het medisch tuchtcollege.

Veelgestelde vragen

  • Allereerst bieden we een luisterend oor. We hebben geen oordeel en je kunt vrijuit met ons spreken. Vervolgens kijken we of je ergens hulp bij nodig hebt. Zo kunnen we adviseren over klachtenprocedures en je doorverwijzen naar artsen en instanties. Wij geven geen medisch advies.

  • Het adviesgesprek voeren we via videobellen. We maken eerst kennis en bespreken dan waar je tegen aan loopt. Afhankelijk van het probleem kijken we waar je behoefte aan hebt: een luisterend oor, advies, praktische informatie of een doorverwijzing.

  • Je hebt een gesprek met Sietske Atsma. Zij is de oprichter van wiemooiwilzijn en LVV gecertificeerd vertrouwenspersoon. Ze heeft jarenlang in de cosmetische branche gewerkt en helpt nu mensen bij problemen na een cosmetische behandeling of operatie.

  • Alles wat je met ons bespreekt is vertrouwelijk. We zullen nooit jouw gegevens met anderen delen, tenzij jij daar expliciet toestemming voor geeft en het ten goede komt voor het oplossen van jouw probleem. Wij bewaren geen gegevens nadat het contact is afgerond. Corresponderen met ons kan via mail, telefoon, videobellen en WhatsApp. Stuur ons nooit zonder overleg foto's waarop je herkenbaar bent.

  • Ondanks dat we met sommige artsen goed, en soms zelfs vriendschappelijk, contact hebben zullen wij nooit jouw casus met hen bespreken. Alles wat je met ons bespreekt is vertrouwelijk.

  • Wij bemiddelen niet tussen jou en de arts. Wij zijn er om jou te ondersteunen. Als vertrouwenspersoon kunnen we je wel bijstaan tijdens een bemiddelingsgesprek, maar wij bemiddelen zelf dus niet. Daarnaast kunnen we je adviseren over de stappen in een klachtenprocedure en doorverwijzen naar instanties die wel bemiddeling aanbieden.

  • Een adviesgesprek van een uur kost €110,-.

  • Je kunt de kosten voor een adviesgesprek direct betalen via PayPal of Stripe. Achteraf kan ook, via bankoverschrijving en iDeal. De factuur ontvang je na de afspraak.

  • Voor het adviesgesprek plannen we een uur. Uiteraard is het mogelijk om een vervolgafspraak in te plannen als je daar behoefte aan hebt.

  • Jazeker. We werken met meerdere artsen en klinieken samen, zij verwijzen cliënten aan ons door. Als externe vertrouwenspersoon kunnen we namelijk fungeren als onafhankelijk aanspreekpunt voor cliënten die bijvoorbeeld problemen hebben na een behandeling (elders), waarmee de communicatie lastig verloopt of als je niet wilt behandelen vanwege het vermoeden van BDD.

Bij wiemooiwilzijn luisteren we naar je verhaal en denken we met je mee. Alles wat je met ons bespreekt is vertrouwelijk. Tijdens de eerste afspraak hebben we een uur de tijd om je situatie te bespreken. Na deze afspraak hebben we contact (via mail) om af te stemmen of je nog ondersteuning nodig hebt. Heb je hulp nodig, maar zit je krap bij kas? Neem dan contact met ons op. Door donaties kunnen we ook mensen helpen die het zelf even niet kunnen betalen.

Reviews

Deze beoordelingen zijn geschreven door cliënten van wiemooiwilzijn en zijn geplaatst op Google.

Externe vertrouwenspersoon voor artsen en klinieken

Uit de praktijk weten we dat artsen en klinieken zich soms geen raad weten met een cliënt. Ook dan kunnen we ondersteuning bieden. In situaties als deze bijvoorbeeld:

  • Heb je een cliënt met aanhoudende ontevredenheid ondanks jouw inzet?

  • Heb je een cliënt die door een eerdere ervaring elders klachten of complicaties heeft en kun je diegene niet helpen?

  • Heb je een cliënt die je niet wil behandelen omdat je BDD vermoed en vind je het lastig om daar het gesprek over te voeren?

  • Of heb je een cliënt die dreigt af te haken voor herstelbehandeling, bezwaar maakt of juridische stappen overweegt?

We luisteren naar de cliënt en denken mee. We bieden ondersteuning en adviseren over mogelijke oplossingen voor het probleem. Uiteraard is alles dat wij bespreken met de cliënt vertrouwelijk, we doen geen inhoudelijk verslag van de gesprekken aan de arts of kliniek.

Als arts of kliniek laat je, door het inschakelen van een externe vertrouwenspersoon van wiemooiwilzijn, zien dat je de zorgen, klachten en problemen van je cliënt serieus neemt. Dit draagt bij aan het behouden van een goede behandelrelatie en kan verdere escalatie en reputatieschade voorkomen.

Cliënten kunnen zelf een afspraak inplannen of naar ons worden doorverwezen. Neem voor meer informatie over onze diensten als externe vertrouwenspersoon contact met ons op.