Onderzoek

Analyse communicatie

cosmetische klinieken

over fillers en botox - 2025

Doel: Inzicht krijgen in de manier waarop cosmetische klinieken communiceren op hun website over filler- en botoxbehandelingen.

Deze analyse is gebaseerd op een dataset van 158 klinieken, uitgevoerd in mei - juli 2025.

Klinieken en artsen zijn verplicht om cliënten volledig en eerlijk te informeren over de aard, het doel, de risico’s en bijwerkingen en alternatieve behandelingen. Informatie over behandelingen mag niet misleidend zijn, moet objectief zijn en mag geen onrealistische verwachtingen wekken over het resultaat. Het is niet toegestaan te suggereren dat behandelingen zonder risico zijn.

  • 56% Claimt veiligheid filler

  • 50% Claimt veiligheid botox

  • 65% Benoemt risico’s filler

  • 55% Benoemt risico’s botox

  • 23% Vermeldt verplichte waarschuwing

  • 71% Vermeldt BIG nummer

  • 26% Heeft aanbiedingen

Ontvang Analyse communicatie cosmetische klinieken in Nederland over fillers en botox (PDF)

Ontvang het volledige artikel binnen 24 uur per e-mail.

Survey jongeren &

cosmetische ingrepen - 2020

Doel: Inzicht krijgen in de houding van jongeren 12-18 jaar ten opzichte van cosmetische ingrepen.

Deze analyse is gebaseerd op een survey onder 169 respondenten, uitgevoerd in 2020.

Uit de analyse blijkt dat een aanzienlijk deel van de jongeren ontevreden is over bepaalde aspecten van hun uiterlijk. Het gebruik van social media filters correleert met de wens voor cosmetische aanpassingen. Invloed vanuit de directe omgeving, familieleden en vrienden die zelf behandelingen ondergingen, zijn eveneens een factor. Dit onderzoek geeft waardevolle inzichten in de houding van jongeren ten opzichte van cosmetische ingrepen en hun achterliggende motieven.

Wil een cosmetische behandeling:

  • 51% nee

  • 25% misschien

  • 24% ja

“Omdat mijn zus het liet doen”, “Iedereen doet wel wat”, “Op Instagram lijkt iedereen perfect”.

Ontvang Analyse survey jongeren & cosmetische ingrepen (PDF)

Ontvang het volledige artikel binnen 24 uur per e-mail.