Onderzoek
Analyse communicatie
cosmetische klinieken
over fillers en botox - 2025
Doel: Inzicht krijgen in de manier waarop cosmetische klinieken communiceren op hun website over filler- en botoxbehandelingen.
Deze analyse is gebaseerd op een dataset van 158 klinieken, uitgevoerd in mei - juli 2025.
Klinieken en artsen zijn verplicht om cliënten volledig en eerlijk te informeren over de aard, het doel, de risico’s en bijwerkingen en alternatieve behandelingen. Informatie over behandelingen mag niet misleidend zijn, moet objectief zijn en mag geen onrealistische verwachtingen wekken over het resultaat. Het is niet toegestaan te suggereren dat behandelingen zonder risico zijn.
56% Claimt veiligheid filler
50% Claimt veiligheid botox
65% Benoemt risico’s filler
55% Benoemt risico’s botox
23% Vermeldt verplichte waarschuwing
71% Vermeldt BIG nummer
26% Heeft aanbiedingen
Ontvang Analyse communicatie cosmetische klinieken in Nederland over fillers en botox (PDF)
Ontvang het volledige artikel binnen 24 uur per e-mail.
Survey jongeren &
cosmetische ingrepen - 2020
Doel: Inzicht krijgen in de houding van jongeren 12-18 jaar ten opzichte van cosmetische ingrepen.
Deze analyse is gebaseerd op een survey onder 169 respondenten, uitgevoerd in 2020.
Uit de analyse blijkt dat een aanzienlijk deel van de jongeren ontevreden is over bepaalde aspecten van hun uiterlijk. Het gebruik van social media filters correleert met de wens voor cosmetische aanpassingen. Invloed vanuit de directe omgeving, familieleden en vrienden die zelf behandelingen ondergingen, zijn eveneens een factor. Dit onderzoek geeft waardevolle inzichten in de houding van jongeren ten opzichte van cosmetische ingrepen en hun achterliggende motieven.
Wil een cosmetische behandeling:
51% nee
25% misschien
24% ja
“Omdat mijn zus het liet doen”, “Iedereen doet wel wat”, “Op Instagram lijkt iedereen perfect”.
Ontvang Analyse survey jongeren & cosmetische ingrepen (PDF)
Ontvang het volledige artikel binnen 24 uur per e-mail.